Monday 17 October 2016

PERANCANGAN KERJAYA

hari itu ada hari kerjaya di kolej. banyak juga la booth yg disediakan. rasanya sudah terang lagi bersuluh tersuluh menyuluh yang objektif dia adalah untuk mendededahkan kepada pelajar keluaran matriks untuk memilih kos atau degree yang sesuai untuk kerjaya pelajar pada masa depan.

ape ko ingat dunia ni hidup lepas abis sekolah menengah boleh teres jadi kaya?
macam cerita cerita sekarang? huishh...mimpilah nak..

tugasan munggu ni kene tulis mengenai perancangan kerjaya sempena dengan hari kerjaya minggu lepas. berdasarkan pemerhatian aku sebagai pelajar yang paling bijak dan comel ni(hohoho) , aku lebih minat dalam bidang biologi .

haritu aku macam ade termenaruh perasaan pada bidang food technology.tapi mungkin bukan kot. nak jadi ape la aku ni? mungkin boleh je kot aku teruskan dengan food tech ni.

haritu ade jugak dia tunjuk sains biology, tapi  tak pasti dye punye bidang tu apa sebenarnya.  untuk modul 3 macam aku ni, aku x tau nak pilih ape..boleh je amek ape ape kos related ngan sains tapi mungkin x kot kalau berkaitan engeneering. sebabnya, aku memang x minat pon .

ingat lagi cikgu aku kate, kalau nak sambung belajar, sambunglah dengan kos yang kita minat dan bukan pada kos mak kita minat.hahah.betula tu.kalau aku fikir balik, andaikan  kata la ad rezeki graduate dalam ko yang kita tak minat tu, then kite kene kerja bertahun tahun dalam bidang yang kita tak minat. umaingai!!!!!!! nanti mosti copek bosan..biarlah kita buat bende yang kita minat jadi sepanjang pekerjaan tu nanti kita ikhlas buat kerja kerana Allah..

jadi, doakan lah agar aku dapat melanjutkan pelajaran di dalam kos yang aku minat dan aku ikhlas belajar kerana Allah.in shaa Allah..amiiin

1 comment:

  1. Food technology prospek besar. Ada byak kilang makanan di luar milik orang bukan islam.

    ReplyDelete